Välkommen till vår anslagstavla

Så här går en hörapparatutprovning till hos oss

Så här går en hörapparatutprovning till hos oss

Att börja med hörapparat är inte som att börja använda glasögon eller iläggssulor. Det är en rehabilitering som kan ta lite tid. Vi ger mycket information vid besöken och det tar lite tid att ta till sig och processa informationen som sagts.
En rehabiliteringskedja består i regel av minst tre besök; ett nybesök, ett utprovningsbesök och ett uppföljningsbesök. Besöken ligger vanligtvis med 2-6 veckors mellanrum.

Vad gör man då på respektive besök?
Nybesök: Varar vanligen mellan 30-45 min beroende på vad som behöver göras. Vi börjar alltid med att ta en så kallad anamnes; vi frågar om din bakgrund vad gäller öron & hörsel, ev tinnitusbesvär och hur din vardag ser ut. Varför vi vill veta detta är för att kartlägga vilka hörselbehov och -besvär som finns och som vi behöver förhålla oss till.

Vi brukar sedan gå vidare med att titta i öronen för att kontrollera hörselgångarnas storlek och att det inte finns vax i vägen. Allt för att kunna utföra ett audiogram (hörselprov) där vi får se hur du hör. Audiogrammet är väsentligt då vi sedan går vidare med hjälpmedel. Om du har varit hos en läkare och redan gjort audiogram relativt nyligen är det bra om du tar med detta till besöket, då behöver vi inte alltid ta ett nytt.
Vi går igenom hur hörseln ser ut och ger information om regelverk, vilka hörapparater som kan passa alternativt om det är aktuellt med andra hjälpmedel. Vi är nu framme vid det stora beslutet – val av hörapparat (förutsatt att du är i behov av en såklart!). Det ska väljas fabrikat, modell och färg. Lyxen med att vara leverantörsoberoende är att vi kan välja och vraka bland i stort sett allt som finns på marknaden. Detta gör att vi inte kan lagerhålla alla modeller och färger utan hjälpmedel beställs till dig efter ditt val. Därför bokas en ny tid för utprovning, vanligen efter ca 2-4 veckor.

Utprovningsbesök
Nu påbörjas äventyret! Vid detta besök har apparaterna kommit och de ska nu ställas in till din hörsel. Förutom att få lyssna på ljudet och justera det delvis efter dina preferenser är det en hel del praktiska bitar att gå igenom. Vart sitter batteriet, hur byter man det? Hur ska man göra rent och hantera byte av förbrukningsartiklar? Vad finns det för reglage på hörapparaten och hur fungerar de? Vi har också ett av de mer tålamodsprövande momenten, att få apparaten på plats på örat på rätt sätt (kan vara svårare än det låter..).

När man får lyssna genom hörapparater låter det ofta lite konstigt, även om man är van vid hörapparater sedan många år blir det oftast en liten omställning till det nya ljudet. Många reagerar på att man hör sin egen röst annorlunda och att man kan känna sig lite “överhörande”. Med hörapparater hör man plötsligt nya ljud i vardagen, klockor som tickar, golvet hemma knarrar och när man spolar med vatten kan det låta som ett Niagara-fall.
När allt är klart tar du med dig apparaten/-erna hem och testar i din vardag. Dels behöver du några veckor på dig att vänja dig vid alla ljud och sedan ytterligare ett par veckor att kunna utvärdera nyttan i olika situationer. Vi bokar återbesök efter ca 4 veckor för uppföljning.

Uppföljningsbesök
Välkommen tillbaka. Nu sätter vi oss ner och pratar kring hur du haft det under prövotiden. Vad har fungerat bra? Vad har fungerat mindre bra? Är det något i hanteringen som är klurigt? Motsvarar apparaterna dina förväntningar?

Ibland behöver vi justera lite på ljudet, ibland behöver man ändra funktionen på reglagen. Ofta behöver vi repetera rengöring och generell hantering av förbrukningsartiklar. Vanligtvis glöms ca 1/3 av informationen från utprovningsbesöket bort just för att det är så mycket information och det kan vara överväldigande att få hjälpmedel. Om man märker att det är stora problem så vi måste byta modell, eller om vi behöver göra större justeringar vill vi träffa dig igen på fler besök för att vara säkra på att du har en så optimal lösning som möjligt.

Om allt är frid och fröjd släpper vi dig ut på egna ben efter detta besök. Då får du tappert kämpa på i vardagen och vi finns till hands vid behov. Du har alltid fria besök att komma tillbaka till oss! Ring och boka en tid, eller om det är ett enklare fel/åtgärd är du välkommen till vår jour, se information om tider på våra olika mottagningar under fliken Öppettider på hemsidan.



Koppla mobilen till hörapparaten (del 2)

Koppla mobilen till hörapparaten (del 2)

Vi får många frågor om hur man kan koppla mobilen till hörapparater. Särskilt efter mitt inlägg om made for iPhone-hörapparater. Många har frågat om vad det finns för lösningar för att koppla Androidtelefoner till hörapparater, och även vad det finns för lösningar för...

read more

Elisabeth och Emil i Norrtälje!

Som många av er redan känner till slog vi upp portarna för ännu en auktoriserad hörselmottagning i slutet av mars. Denna gång i Roslagens huvudstad, Norrtälje. Vi har fått en flygande start och det har verkligen känts som att vi har varit saknade i Norrtälje. Den...

read more

För de som har Widex nya made-for-iPhone hörapparater

Jag vill uppmärksamma er på att det kom en uppdatering för BEYOND i fredags kväll. Den förbättrar framförallt stabiliteten mellan mobil och hörapparat. Uppdateringen går automatiskt via appen (användaren måste först uppdatera appen). När användaren sedan ansluter...

read more

Varmt välkomna Carina och Kari!

Vi är väldigt glada och stola över att kunna presentera två nya kollegor hos oss på Hörbart, denna gång handlar det om Carina Bellås och Kari Wallentin. Ända sedan jag startade Hörbart för drygt 8 år sedan har jag haft i bakhuvudet att det någon gång vore kul att få...

read more

Nu kommer vi till Norrtälje!

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att vi nu slår upp portarna för ännu en hörselmottagning, den här gången i Norrtälje. Jag tycker själv att det är extra kul då jag sedan barnsben har haft en lokal anknytning med landställe på Vätö norr om Norrtälje. På...

read more

Emil skapar Hörbarts nya logotype

När Hörbart skulle göra om sin logotype räckte det med att fråga runt bland audionomerna på mottagningen i Stockholm. Emil Voxenhaag tog sig an uppgiften, och resultatet ser ni på skylten uppe till vänster. Den finns inte där i verkligheten ännu, men vi vill gärna...

read more

Välkomna Emil och Jamie!

Jag är väldigt stolt över att kunna presentera två nya audionomer hos oss på Hörbart. Vi har haft kontakt med Emil Voxenhaag och Jamie Hammarwall under en längre period och det har länge varit klart att de ska börja arbeta med oss direkt efter att de tagit...

read more

Dags att uppdatera dina mikrofoner

Har du en Rogermikrofon till dina hörapparater? Då finns det nu en uppdatering som förbättrar funktionen. I och med denna uppdatering blir det enklare för dig med flera mikrofoner, eftersom det inte längre krävs att huvudmikrofonen hela tiden är påslagen. Vi hjälper...

read more