Bengt Frithiofsson är en välkänd vinexpert, författare och journalist. För de flesta av oss är han mest känd som vinrecensent i många år på Svenska Dagbladet och senare nyhetsmorgon i TV4. Eller varför inte för sin medverkan i “Let’s dance” (2012), “Halv åtta hos mig” (2010) och “Kändisdjungeln” (2009). Han har också gjort tv-serien “Vingården” och gett ut flera matböcker.

Nyligen bestämde han sig för att göra något åt sin hörsel, och till sin hjälp har han audionomen Johan Nordqvist från Hörbart. Det är dags för hembesök, och en sista kontroll att allt fungerar på bästa sätt.
Johan möter upp utanför porten på Kungsholmen, där Bengt bor i en takvåning med en strålande utsikt över söders höjder och en livs levande vinstock i en kruka på terrassen. Förstås.

På matsalsbordet innanför terrassen ligger Bengts hörapparater och hjälpmedel uppradade. De gamla hörapparaterna, de nya, olika laddare, och en compilot för koppling till tv och telefon.

– Fungerar din compilot ok nu, frågar Johan och får först en lite tveksam nick till svar.
– För det var ju lite svajigt förut men sen fick vi ju igång den, förtydligar Johan och nu får han en snabbare respons.
– Ja, absolut, säger Bengt och den här gången råder ingen tvekan. Nu har han nämligen satt in den ena hörapparaten i örat, och uppfattar direkt vad Johan säger.
– Den är ju jätteenkel att hantera, det är bara att trycka på knappen så har man telefon eller TV-ljudet direkt i örat. Framförallt bra i bilen, där handsfree nu är obligatoriskt.

Bengt har haft problem med hörseln ”i ett gäng år”, som han själv säger, men det var först på tips från en kompis som han verkligen tog tag i det hela och själv vände sig till Hörbart.

Bra samarbete är viktigt
– Och det ångrar jag verkligen inte, konstaterar Bengt. Jag är verkligen nöjd. Hörbart bjuder på hög kvalitet och dessutom finns en kille där som heter Johan, och det är en mycket bra grabb, som vet hur man får till ett bra samarbete mellan kund och audionom.

– Ja det är ju det som krävs för att det ska bli lyckat, säger Johan. Man kan i princip ställa in en hörapparat över disk, men det viktigaste är att det finns ett samspel mellan audionom och kund, först då får man ut bästa möjliga resultat och inställningar.

– Nu märker jag ju hur jag hör det mesta alldeles utmärkt, säger Bengt. Jag använder inte mina apparater exakt varje dag, som när jag är ute på landet, för då är jag rädd att jag ska tappa dem.
– Men ikväll till exempel, när jag ska på 50-årsfest, då har jag dem absolut på mig, annars skulle jag missa alldeles för mycket. De är ju dessutom väldigt diskreta, i det närmaste osynliga.

– Häromdagen hade jag mina barn på besök och vi käkade lunch i tre dar. Jag sa inget om mina hörapparater. Men på kvällen den fjärde dagen så frågade jag dem om de de hade märkt något speciellt med mig.
– Nej, sa de lite oroligt, har du ont någonstans? Och när jag visade mina hörapparater i varje öra blev de riktigt förvånade.

Egenservice och uppföljning
En anledning till att Johan besöker Bengt idag är att kontrollera att allt fungerar ordentligt, och höra om inställningarna man gjort tidigare, fungerar.
– Hörseln behöver inte ha försämrats en tid efter den sista utprovningen, men man kan ändå känna som att man hör sämre, förklarar Johan.
– Det beror på att man har tagit till sig tekniken och märkt att det finns ytterligare områden som man vill förbättra, nu när vi fixat de primära hörselproblemen.

Man kan ju ha blivit morfar, som Bengt nyligen blivit, och hörapparaterna kanske måste ställas in för barnskrik, som är ett ljud som många inte klarar utan en finjustering.
– Fast i mitt fall är det inget problem, mitt nya barnbarn är ingen sån som piper hela tiden, säger Bengt med ett skratt, och plockar ut sin hörapparat för en kurs i filterbyte.

En annan anledning till att Johan är hemma hos Bengt idag är nämligen att förse honom med reservdelar, och lära honom lite egenservice, till exempel att byta filter på sina hörapparater, något som man bör göra ungefär var tredje månad, med normal användning.

Det är pillrigt, riktigt pillrigt, men med träning går det galant. Lika galant som det går att sätta in höger hörapparat, medan den vänstra är krångligare.
– Det är ofta så, förklarar Johan. Står man inte framför spegeln så kan vänster sida vara svår om man är högerhänt. Man måste ha rätt grepp. När hörapparaten syns minst, då sitter den rätt. Det kan också hjälpa att man drar lite i örat snett uppåt bakåt för att hörselgången ska bli rakare, då blir det lättare att sätta in hörapparaten.

Efter en sista kontroll av att telefon och tv är rätt uppkopplad mot Bengts hörapparater, är det dags för Johan att gå vidare på nästa besök.
Bakom sig lämnar han en nöjd Bengt Frithiofsson som återigen konstaterar hur bra och omärkligt hörapparaterna sitter, och vad bra allting hörs nu. Han ger Johan och Hörbart högsta betyg, och Johan returnerar högsta betyget till Bengt.
Det blev ett lyckat besök.